18 de diciembre del 2017
La Réplica La Réplica La Réplica La Réplica La Réplica



1.- ¿Por qué ha ido a votar?

2.- ¿Qué cree que pasará a partir de ahora?

3.- ¿Qué opinión le merece la actuación de las fuerzas de Seguridad del Estado español el 1-O?

Albert. 70 anys. Barcelona (Gràcia)

1.- Per democràcia. És el que m’han ensenyat a casa meva. Els avis i els pares, ja que no van ho van poder fer, jo al menys intento fer-ho.

2.- L’oligarquia econòmica que és la que mana per sobre dels partits polítics i per sobre de tot no ens deixaran fer (independitzar-nos). Fixaria un precedent i seria com una taca d’oli que s’aniria estenent. Les elits econòmiques controlen la informació i l’economia i la política. L’IBEX 35 i el palco del Bernabéu no ho permetran.

3.- Jo ja vaig córrer davant els grisos quan era estudiant, i també quan era treballador de la SEAT a les vagues dels anys 70 i van matar un treballador d’un tret d’un policia (fa un silenci d’uns pocs segons). Sé com donaven i aquests fan exactament el mateix. És igual que a la dictadura, els comandaments tenen a la policia mig engabiats i els deixen anar com a lleon. No és normal que un ésser humà que es dedica a pegar avis i dones pugui ser considerat un ésser humà i en la forma tan sàdica com ho van fer. Que no tenen avis o nens? Una persona amb cervell això no ho fa. Perquè una persona actuï així ha d’haver estat programada psicològicament d’alguna manera per respondre amb aquesta irracionalitat.

 

Antoni. 75 anys. Sant Cugat del Vallès (Barcelona)

1.- Per convicció personal i política.

2.- Sincerament, no ho sé. Penso que declararan la DUI però la tiraran enrere de seguida des de Espanya. Vist i no vist. Faran lo impossible perquè tot se’n vagi en orris.

3.- Sobren paraules. Vaig veure les imatges per la televisió i va ser esgarrifós. Simple i clar: esgarrifós.

 

Enric. 72 anys. Sant Cugat del Vallès (Barcelona)

1.- Fui a votar porque consideré que era una injusticia que vinieran 2000 policías aquí a tocarnos las pelotas. No tenía intención de ir a votar porque no quiero la independencia, ni la creo ni me interesa. Que entre los políticos se hagan guarradas me parece correcto pero con el pueblo no ¿queda claro? No hay ningún motivo para poner policías a tutti pleni y además los errores de ellos (políticos) no tenemos por qué pagarlos el pueblo. El gobierno de Madrid se equivocó al decir que no habría votación y al no encontrar las urnas entonces hicieron venir a policías a acojonarnos.

2.- Creo que aflojarán el muelle y no tiraran tan fuerte de la cuerda. Puigdemont no va a declarar la independencia y no van a conseguir nada, eso está clarísimo.

3.- Los que mandaron agredir fueron los mandatarios y fueron órdenes civiles. Quienes mandaron atacar son unos indecentes. Atacar una población pacífica es de indecentes. El que mandó atacar lo hubieran tenido que poner en una barricada a ver qué pacífica le hubiera parecido la policía. Y más la Guardia Civil que la Policía Nacional. A la Soraya le jodió que se votara y no le valió para nada tanta amenaza y no encontraron ni una urna y por algún lado le tenía que salir la frustración. Han hecho el ridículo. Tanto unos como otros, Puigdemont y Rajoy. Rajoy hace ya años que hace el ridículo y lo único que le interesa es el sillón.

 

Irma. 72 años. Barcelona (Gràcia)

1.- Porque la democracia es libertad. El presidente no sabe si voy a votar sí o no. Me siento mal porque llegué a España en el año 1972 (soy del Perú y nacionalizada española). He ejercido una profesión bastante delicada aquí y estoy contenta porque he tenido libertad para ejercerla y que a estas alturas no te dejen votar…

2.- Dos cosas. Una que se abra una puerta y dos que Catalunya pueda empezar a ser libre

3.- Yo no iba a ir a votar. Tengo la salud muy delicada (Irma se desplaza en silla de ruedas), pero después de ver lo que he visto en la televisión por la mañana eso me ha empujado a venir. Porque he dicho no, eso no y voy a ir a votar.

 

Jaume. 70 anys. Barcelona (Gràcia).

1.- Tinc un sentiment molt català des dels 15 anys de que tinc consciencia de que Catalunya té un tracte que no es mereix i tenim una responsabilitat d’aconseguir que sigui un país totalment lliure. Desprès de la dictadura va venir la democracia i semblava que tot aniria de meravella, que aniria la mar de bé que reconeixerien totes les nostres particularitats i de que es podía votar tot…però la independencia això no es podía votar. És indignant i és humiliant. Per això he anat a votar perquè en una democracia es té que poder votar de tot. Quan ETA matava sempre s’havia dit que a Espanya es podía parlar de tot però sense pistoles…i resulta que tampoc és veritat.

2.- Tinc l’esperança que tenim uns governants que no ens están engayant en aquest procés i de momento están fent tot el que han dit. Confio plenament en Puigdemont i desitjo que tot acabi en una república però ens ho haurem de treballar. A Eslovenia va pasar per un procés similar i van haver de passar per un període de 6 mesos de negociacions.

3.- Vergonyós. Anaven contra el poble català. No anàvem contra ningú, només volíem votar per dignitat. No pots anar amb cops de porra i anar contra el poble. De fet, els espanyols ens consideren diferents, la prova la tens quan van sortir en aquell poble a cridar “a por ellos”. Nosaltres no som “ellos”, son “ellos” els diferents.

 

Maria Dolors. 73 anys. Barcelona (Poblenou).

1.- És un deure inexcusable i i imprescindible trobo ridícul no votar. La primera vegada que vaig anar a votar ho recordo amb una gran emoció. A mida que els meus fills acomplien l’edat per votar i ho feien, desprès fèiem una festa a casa. Tenim una gran sort de poder votar.

2.- M’agrada molt escriure i ara estic escrivint a veure si se’n va la bola que tinc dins el pit a veure si se’n va fent terapia. No ens faran ni cas, crec que aquest referéndum que teníem tot el dret del món a fer-ho no tindrà validesa internacional i haurem d’anar al 155 i la convocatoria d’eleccions. S’estan sentitnt indecències a la televisió però vaig trovar molt bonic poder votar en les condicions en que es van fer. He estat advocada tota la meva vida i la mediació sempre ha estat un instrument útil i gairebé d’obligat acompliment en l’àmbit jurídic i molts jutges apliquen aquesta fórmula. Cal intentar-ho, encara que l’altre part no es presenti al contenciós, que és el que ha fet el govern esapnyol que mai ha volgut negociar.

3.- Indignant, vergonyosa i inmoral. Son persones de nivel cultural baix i per tant son fàcilment manipulables igual que aquells de Huelva que van cridar “a por ellos”. La incultura fa molt, no tenen capacitat de reacció ni d’anàlisi. Els seus superiors son els responsables. Les imatges son esfereidores i ningú ha reconegut que s’han equivocat, a l’inrevés han sortit a felicitar-los. És indecent i inmoral.

 

Maria Dolors. 66 anys. Barcelona (Sarrià-Sant Gervasi).

1.- Perquè volia que es fés un referéndum, era una obligació per acabar amb tot això. Votem  poques vegades i era la única manera que tú tens l’oportunitat que pugui sortir lo que tu vols. És molt important i val la pena.

2.- És molt difícil saber què passarà. No podem tornar a on estàvem i hem de fer passos per avançar. No som Espanya, som diferents, som una altra cultura i tenim un sentiment diferent i no tenim perquè participar en lo que és Espanya ni Espanya en lo que és Catalunya. Hem estat junts molt de temps – i encantats d’haver passat tant de temps junts – però això no significa que haguem de pensar igual. Em vaig educar en una escola en que no es podía parlar català, estaba prohibit a l’escola religiosa de monges on anava.

3.- No tinc paraules. No em puc creure que això hagi passat ni m’imaginava que passaria. Tot per posar un paper en una urna? Que ho hagin defensat amb aquesta agresió és el major maltracte que he vist a la meva vida. Vaig anar a votar amb dificultats perquè tinc mobilitat reduida, em va costar molt i la gente m va aplaudir. Vaig veure gent que estaba molt pitjor que jo i també va anar a votar.

 

Miquel. 88 anys. Barcelona (Gràcia)

1.- Perquè amb aquesta situación em sembla que havia de votar.

2.- No ho sé. El contrari ho té molt fotut si marxem. Aquest és el problema. Faran tot lo posible perquè no sigui així.

3.- La violencia no és aceptable i menys si és contra una causa justa.

 

Paquita. 74 años. Sant Cugat del Vallès (Barcelona)

1.- Fui a votar por la manera en que trataron a la gente. La vida no está como para hacer lo que quiere hacer Puigdemont, eso no puede ser y porque no puede ser que quiera hacer las coses por narices. Las cosas se tienen que hacer bien hechas y luego cada uno puede tener su opinión y a mí nadie me tiene que decir cómo tengo que hacer las cosas. Hay que pensar en la preocupación que existe en mucha gente si Catalunya se independiza. Yo iba con mi madre a sacar la cartilla de racionamiento en Cádiz…mira…prefiero no hablar, he visto mucho en esta vida, trabajo desde los 10 años pero cuando vi lo que vi se me puso malo el cuerpo. Lo que han hecho es peor que con Franco.

2.- Todo va a seguir igual porque mientras siga Rajoy todo va a seguir igual en Catalunya porque él no quiere que se haga nada en Catalunya. Aunque fue un referéndum que no sirve para nada  porque no teníamos permiso para hacerlo se pusieron muy nerviosos porque no encontraron las urnas…con el tiempo se hará una película, ya verás.  Al final no se hará nada y si se hace algo se va a armar más follón.

3.- La actuación de la policía fue una vergüenza porque había niños y mayores. Fue una burrada lo que llegaron a hacer meter las palizas que metieron. Luego se quejan de que la gente les agredió: pero si van forrados y llevan porras y pistolas de qué se quejan. A mi si me llega a tocar alguno le diría: “… primero desnúdate y si tienes lo que hay que tener entre las piernas a ver si eres capaz de pegarme…” Pues me hubieran pegado.

 

Violeta. 83 anys. Cornellà de Llobregat (Barcelona)

1.- Para ejercer mi derecho democrático que tenemos todas las personas. Era mi derecho y mi voluntad de votar y nadie me puede prohibir eso.

2.- Es muy difícil prever algo. Preferiría que se solucionaran las cosas dialogando. Por la fuerza se consiguen menos cosas que hablando.  Hay muchos problemas que solucionar y que ahora no están sobre la mesa, hay que ir aclarando, descartar unas cosas y aprobar cosas. Tengo miedo y me da pena porque quiero mucho a Catalunya.

3.- Muy mal por parte de los que han venido de fuera porque la policía de aquí han obrado correctamente ya que los que estaban en los colegios no se les podía forzar y darles palos, como han hecho los que han venido de fuera que ya han venido aleccionados para incrementar el odio que nos tienen en Catalunya.

 

LEE AQUÍ LA OPINIÓN DEL AUTOR DE LAS ENTREVISTAS.

The following two tabs change content below.

Jesús Sánchez Tenedor

Historiador. Documentalista. Licenciado en Historia del Arte (UB) y en Documentación (UOC) Máster en Estudios Históricos (UB). Tesina sobre "Violencia política en la Transición". Entabla a diario estrechas y relaciones con los documentos en los archivos: cuentan cosas que la ficción envidia. La Historia es su ideología. Su hábitat mental es el extrarradio. Su pasado también: Prefiere escuchar, ya que es un arma de sabiduría masiva. El problema es que en las raras ocasiones en que habla, arranca y no para y Fidel Castro parece un aficionado a su lado. Por eso casi nadie le escucha y prefiere tener la razón de los locos que ser un loco de la razón. Fascinado por la Transición, prepara un libro sobre su gran agujero negro: el Caso Scala.

Últimas entradas de Jesús Sánchez Tenedor (ver todo)

Tags: , , ,

    4 Réplicas

  1. Maria

    De piedra me he quedado. Para un artículo con este título dejar que quien lo escribiese fuesen los protagonistas es todo un acierto. Me ha encantado leer las respuestas a las preguntas que les has planteado. 🙂

  2. sonia

    Enhorabuena,jesus! Me encanta el reportaje que has hecho..muy interesante poder leer las opiniones de estas personas que por su edad ya han vivido muchas cosas en este pais y hablan con conocimiento de causa. Gracias.

Participa libremente y desde el respeto. Del debate nos enriquecemos todos.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para ofrecerte una experiencia de usuario óptima. Si sigues navegando estás dando tu consentimiento a nuestra política de cookies.

ACEPTAR
Aviso de cookies